برون‌سپاری طرح‌های پژوهشی

20 می 2020 03:45

زمانی که یک سازمان یا مؤسسه‌ قصد دارد در حوزه‌ی وظایف یا بهسازی عملکرد خویش، پژوهشی را انجام دهد، معمولاً این کار را یا با استفاده از پژوهشگران شاغل در واحدهای درون‌سازمانی خویش انجام می‌دهد و یا آن را در قالب طرح‌های پژوهشی به محققان خارج از سازمان برون‌سپاری می‌کند.

طرح پژوهش، نوعی راهنما برای پژوهشگر محسوب می‌شود که طی آن، محقق خود را ملزم به تبعیت از آن می‌نماید و کلیه‌ی اجزا، ویژگی‌ها، اقدامات و فعالیت‌هایی که در فرایند یک پژوهش علمی طی می‌شود، در آن به خوبی مشخص و تعریف شده است. در تعریفی دیگر آمده که طرح پژوهش، سندی است که مشخصات پژوهش، برنامه‌ی اجرایی و جزئیات فعالیت‌ها و امور مربوط به موضوع تحقیق خواسته شده را در بردارد. به عبارت ساده‌تر طرح پژوهش، نقشه‌ی چگونگی انجام دادن تحقیق علمی است.

مهم‌ترین ویژگی طرح پژوهش، قابل پیش‌بینی بودن آن است. در طرح پژوهش، تمامی فعالیت‌ها و اموری که از ابتدای یک پژوهش علمی تا آخرین مرحله‌ی آن باید انجام شود، مشخص می‌گردد. حتی ترتیب زمانی اجرای هر فعالیت نیز معلوم می‌باشد. این رویه سبب می‌شود تا هیچ امری در طول فرآیند تحقیق مغفول نماند. به علاوه، دقت و تامل کافی در تهیه طرح پژوهشی وجود خواهد داشت که این امر نیز از سردرگمی و بلاتکلیفی پژوهشگر در طول انجام پژوهش جلوگیری می کند.

موارد زیر دقیقاٌ در طرح پژوهش پیش‌بینی می‌شوند:

  • زمان
  • بودجه
  • نیروی انسانی
  • وسایل و امکانات
  • موانع و محدودیت‌های احتمالی

مؤسسه فرهنگی بوم‌نگار دانش‌افزا با حضور پژوهشگران جوان و دانش‌آموخته، آمادگی خود را جهت پذیرش انواع طرح‌های پژوهشی از سازمان‌های مختلف اعلام نموده و کیفیت اجرای سفارش‌های پذیرفته‌شده را تضمین می‌نماید.

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.