تعالی در پرتو پژوهش

19 آگوست 2019 14:16

در جهان معاصر، دانش و معرفت یکی از محور‌های اساسی پیشرفت و تعالی محسوب می‌شود. سنجش سطح دانش و معرفت به میزان تولید و مصرف داده‌ها بستگی دارد؛ همچنین سنجش سطح گسترش دانش به دسترسی سریع و آسان به منابع علمی موثق وابسته است.  دانش ما یا از طریق مطالعه‌ی منابع اطلاعاتی موجود و یا به واسطه‌ی پژوهش‌هایی که خود انجام می‌دهیم، به دست می‌آید. اگر دانش ما بر اساس نتایج پژوهش‌های قبلی باشد، در واقع به مصرف اطلاعات پرداخته‌ایم و اگر مبتنی بر مشاهدات و تحلیل‌های جاری باشد، تلاش ما به تولید اطلاعات منتج شده است؛ بنابراین، منبع اصلی تولید اطلاعات و دانش جدید در واقع حاصل فعالیت‌های پژوهشی است که صورت می‌پذیرد. پژوهش در هر موضوع، به هر گونه و در هر سطحی که انجام شود، تلاشی منسجم و نظام‌مند در راستای توسعه‌ی دانش موجود درباره‌ی موضوع‌هایی است که با آن‌ها سروکار داریم. پژوهش کوششی جهت یافتن بهترین راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات موجود در عرصه‌های مختلف زندگی است.

پژوهش همچنین، فعالیتی منسجم برای رسیدن به ‌شناختی روشن‌تر از مفاهیم پیرامون ماست. در مجموع پژوهش، راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق‌های تازه برای آیندگان است. شخصی که به شیوه‌های گوناگون پژوهش می‌‌کند، پژوهشگر نامیده می‌شود. پژوهشگر فردی است که با روش‌های علمی، در صدد رسیدن به‌ شناختی تازه از مسائل و مفاهیم گوناگون است. او با استفاده از ابزارهای گوناگون به مشاهده‌ی دقیق‌تر و عمیق‌تر پدیده‌های پیرامون خود می‌پردازد. پژوهشگر با نگاهی نقادانه و موشکافانه به پیرامون خود می‌نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی، اطلاعات موثقی در اختیار متولیان امور می‌گذارد.

رویکرد به پژوهش از دو منظر اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد. نخست اهمیت اقتصادی آن است. براساس آنچه که کارشناسان اعلام می کنند به ازای هر واحد پولی سرمایه‌گذاری در پژوهش، معادل 30 واحد سود به دست می‌‌آید که این می‌­تواند به اقتصاد کشورها و تولید ناخالص داخلی‌شان کمک قابل توجهی کند. دوم اهمیت فرهنگی آن است؛ به این معنا که کانون‌های تحقیقاتی و پژوهشی، یکی از خاستگاه‌‌های فرهنگی تعالی و بالندگی به شمار می‌روند.

مؤسسه فرهنگی بوم‌نگار دانش‌افزا در بخش پژوهش، آمادگی دارد طرح‌های پژوهشیِ برون‌سپرده از جانب سازمان‌های مختلفِ دولتی و خصوصی را انجام دهد و در زمینه‌ی نگارش پروپوزال، مقاله، پایان‌نامه و کتاب اقدام به ارائه‌ی مشاوره‌ی پژوهشی نماید. همچنین می‌تواند به صورت مجّزا، تحلیل آماری پژوهش‌های علمی شما را انجام دهد.

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.